Catatan #MAYA2015

                                      بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 assalamualaikum!

Alhamdulillah masih diberikan nikmat Iman dan Islam, nikmat bergembira, merasai riuhnya ketawa di malam dan siang hari. Alhamdulillah sangat.

 Baru sahaja selesai dari acara tahunan UiTM KBM, MAYA. acara menyanyi, menari dan berlakon dan melihat orang tergedik gedik atas pentas. Ke mana hilangnya sifat malu ?

Tapi, aku tak salahkan mereka. Kerana lemahnya iman aku hanya mampu menjadi pemerhati dan memerangi di dalam hati. Selama hampir tiga tahun hanya itu aku mampu lakukan. Tidak pernah sekali aku suarakan :(

Hedonisme. Kita tahu hedonisme itu ertinya sukakan hiburan dunia yang melampau lampau. Allahu. Tidak aku nafikan, hiburan itu perlu. Tapi ada batasnya. Lelaki perempuan bercampur gaul tanpa mengenal batasan, adakah itu Islam? Perempuan menyanyi menaikkan suara adakah itu Islam ? Berpakaian tarian menampakkan susuk tubuh adakah itu imej Islam ?


Tapi, itu bukan salah mereka. 
Mereka jahil.
Kita yang tahu ni selalu leka dan alpa. 
Sibuk baikkan diri sendiri sampai lupa menampal koyakkan di dalam diri mereka. 
Kita lupa mereka juga ada kelompongan :(


                                           Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :
                                         Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
                             "Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
                        maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
                         sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
              dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
                             maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman
                                                                    Hadis sahih riwayat Muslim

Comments

Popular posts from this blog

Aku Pergi Wedding Orang India Dekat Temple

Enam Tips Sebelum Pindah Kerja Yang Kau Kena Fikir

Tak Payah Tunggu JADI PERFECT Untuk Tegur Orang Lain :) Manusia Memang TAK PERFECT!