Hamboiiii kemain memasing

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

 assalamualaikum!

haaa ni dia aku nak share tips pasal online shopping.aku sejak dah besor ni makin suka pulak online shopping sebab kekadang aku rasa benda tu murah lepas tu macam impossible jek nak dapat dekat Tesco tkpun Giant.ehh

1. kau kena rajin survey apa barang yang kau nak.lagi lagi survey harga,buat comparison.

2.kau kena tanya kaw kaw punya dekat owner online shop tu.lepas tu kau tanya soalan bodoh sikit la nampak sikit kau noob.jangan melebih lebih aku pulak yang tampo ko karang.agak agak dia malas nak jawab dah kau tk payah beli dengan dia.

3.kau kena tengok feedback customer dia.kalau owner tu baru je dalam dunia business lagi laaaaa memacam soalan kau kena tanya dia kalau boleh macam main tarik tali kau nak taknak beli la.
cth. ; kenapa awak nak meniaga nak cepat kaya ke ?
       ; kenapa awak jual murah,original ke ni ?(gadget)
       ;saya ni tak pernah beli online cemana ye caranya ? 

4.lepas tu kau beranikan diri nego harga.sebab bab nego harga ni diorang paling malas nak layan tapi kau try je buat.kalau dia cakap "sorry,tak boleh lah" haaa kemain baik siap cakap sorry ni dah kira bagus.sebab dia sudi layan ko sebab kekadang ada je owner shop bila mintak nego terus sunyi kesepian di malam hari.

5. kau dah pilih barang lepas tu macam biasa kau whatsapp ke pm dia kan.kau tanya soalan yang macam sengal sikit.
cth 'misliah kedai baju terpakai!'

lepas tu kau whatsapp la cakap " eh hai awak jual monopod ke " 

haaa kekadang diorang ni macam angin jugak kalau kau salah mention produk diorang.tapi yang mana rajin akan betulkan apa yang kau silap.

6. jangan mudah tergoda dengan 'dear,syg,honey,baby'
ape kebendanya nampak nauuuu fake baru whatsapp dia dah nak berkata kata manis macam ni.pada aku owner shop cemni fake gilaa lepas tu sibuk nak orang beli produk dia je.bersaya awak ber I You ke apa dah memadai kot.


ha ni dia jek kot.tapi aku memang suka owner shop yang jujur lepas tu orang tanya apa dia layan jek.even soalan aku kekadang macam haram kesabaran mintak diuji.tapi kalau aku whatsapp org tu maknanya aku serious.kau taknak layan aku tkpe aku pun taknak beli.
apa ada hal kan ?

Comments

Popular posts from this blog

Aku Pergi Wedding Orang India Dekat Temple

Enam Tips Sebelum Pindah Kerja Yang Kau Kena Fikir

Tak Payah Tunggu JADI PERFECT Untuk Tegur Orang Lain :) Manusia Memang TAK PERFECT!